Z przyrodą za pan brat…

Klasa trzecia, jak przystało na ciekawych świata uczniów, przez cały rok nieustannie poszerzała swoją wiedzę o środowisku.
Uczniowie z wielkim zapałem dążyli do poznania nieodkrytych przez nich jeszcze tajników przyrody oraz otaczającego świata. Pomógł im w tym klasowy projekt badawczy „Z przyrodą za pan brat”, który z założenia miał poszerzyć ich dotychczasową wiedzę na temat fauny i flory, a tym samym nakłonić do regularnego dbania o piękno naturalnego krajobrazu.
Uczniowie z wielkim zaangażowaniem podeszli do realizacji postawionych celów. Swoją pracę rozpoczęli od obejrzenia kilku filmów edukacyjnych poświęconych ochronie środowiska, segregacji śmieci, recyklingowi oraz ekologii.
Następnie, niczym prawdziwi tropiciele, postanowili osobiście zbadać stan przyrody w najbliższym otoczeniu. Niezbędnym narzędziem małych ekologów okazała się być zwykła lupa, dzięki której nawet najmniejszy ślimak nie umknął ich uwadze. Po wnikliwej obserwacji i wspólnej analizie, ku zaskoczeniu uczniów, okazało się, że poziom zanieczyszczenia powietrza na terenie naszej szkoły nie jest zbyt wysoki.
Niestety wiedza ta nie zaspokoiła ciekawości trzecioklasistów, którzy postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i w zaciszu sali lekcyjnej, w trzyosobowych grupach przeprowadzili własne doświadczenie przyrodnicze. Zespoły przygotowania rozpoczęły od postawienia problemu badawczego – „Czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć”? Każda ekipa miała za zadanie odpowiedzieć na inne pytanie badawcze, np. czy rośliny potrzebują światła?, czy rośliny mogą rosnąć w ciemności?, czy rośliny potrzebują wody?
Po ustaleniu wszystkich zasad zespoły przeszły do działania – uczniowie posiali nasiona rzeżuchy lub rzodkiewki w doniczkach napełnionych ziemią ogrodową, podlali je odpowiednią ilością wody, ustawili w słonecznym lub zaciemnionym miejscu i rozpoczęli dwutygodniową obserwację. Systematycznie zapisywali zmiany, jakie zachodziły w każdej doniczce – przyglądali się liściom, ich kształtowi, wielkości i kolorowi. Mierzyli wysokość roślin, porównywali ich wygląd oraz zapisywali swoje spostrzeżenia i uwagi na karcie.
Po dwóch tygodniach wnikliwej analizy, nadszedł czas na podsumowanie i wyciągnięcie wniosków. W tym celu każda drużyna wykonała ilustrowany opis doświadczenia w formie kolorowych plakatów. Uczniowie umieścili na nich zdjęcia lub rysunki kolejnych etapów przeprowadzonych działań, a następnie opisali swoje obserwacje oraz zmiany zachodzące
w roślinach. Na zakończenie każda grupa zaprezentowała swój plakat na forum klasy oraz w kilku zdaniach omówiła wyniki badań.
Praca była długotrwała i bardzo wymagająca. Mimo to uczniowie poradzili sobie z nią znakomicie. Po raz kolejny dali dowód tego, że potrafią pracować w zespole. Brawo klasa trzecia!
Poza tym, trzecioklasiści przygotowali kolejny pakiet ciekawostek o porach roku, a tym razem główną bohaterką jest oczywiście WIOSNA.
Tekst: Stela Ciechańska