Niezwykłe „Dzikie łabędzie” H. Ch. Andersena oczarują każdego, kto choć raz zastanawiał się, czy poświęcenie i cierpienie mają sens, czy dobro zawsze tryumfuje nad złem, czy złoczyńców spotyka zasłużona kara i wreszcie, jak mogła zakończyć się historia Elizy i jej braci zaklętych w łabędzie. Na te i wiele innych pytań próbowali odpowiedzieć uczniowie klasy 1, którzy z niezwykłą uwagą wsłuchiwali się w trzecią już baśń duńskiego pisarza w ramach cyklu czytelniczego „Cztery Pory Roku w Baśniach”. I choć niełatwo było jednoznacznie odpowiedzieć na postawione pytania, naszych najmłodszych słuchaczy porwała i skłoniła do refleksji, ta spajająca ze sobą motywy magiczne (uroki, droga prób, przepoczwarzanie się i inicjacja bohaterki) z symboliką mistyki chrześcijańskiej (motyw niewinności, cierpienie i poświęcenie, kwiaty – róże i lilie), wyjątkowa opowieść o zawiłych losach kochającego się rodzeństwa.
Tekst: Marta Kołodziejczyk