Co wspólnego mają ze sobą ćwiczenia oddechowe i zajęcia logopedyczne? Czy są one w ogóle potrzebne? Odpowiedź nasuwa się sama: oczywiście, że tak! W wielu przypadkach, ćwiczenia oddechowe stają się podstawą terapii i fundamentem płynnej wymowy. Są one też świetnym przykładem na to, że można uczyć się przez zabawę, o czym zdążyły przekonać się dzieci z przedszkola i uczniowie uczęszczający na zajęcia logopedyczne. Radości było co niemiara! Zobaczcie sami!
Cele ćwiczeń oddechowych:
• pogłębienie oddechu,
• zwiększenie objętości płuc,
• wzmocnienie mięśni oddechowych,
• rozruszanie przepony,
• wydłużenie fazy wydechowej,
• zapobieganie: arytmii oddechowej, mówienia na wydechu, kolizji między rytmem oddychania a strukturą wypowiedzi.
• Dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ ODDECHOWYCH:
– dmuchanie na wiatraczki, waciki, piłeczki, statki pływające po wodzie, listki, kwiatki, słoneczka,
– dmuchanie na świecę tak by nie zgasła i zdmuchiwanie świecy,
– nadmuchiwanie balona, gwizdanie gwizdkiem,
– gra na flecie, piszczałce, trąbce,
– studzenie herbaty, zupy,
– ćwiczenia z rurką: robienie bąbelków w szklance, rozdmuchiwanie małych elementów, przenoszenie za pomocą rurki poprzez zasysanie powietrza małych przedmiotów np. na obrazek.
– ćwiczenia z piórkami: zdmuchiwanie i łapanie, mocne dmuchanie tak by poleciało jak najdalej, aby unosiło się w powietrzu.
– zdmuchiwanie domku z kart,
– rozdmuchiwanie plamy farby na kartce,
– liczenie na jednym wydechu, powtarzanie zdań na jednym wydechu,
– wąchanie kwiatków, zapachów, potraw, kosmetyków,
– dmuchanie na zmarznięte dłonie, zamarzniętą szybę,
– zdmuchiwanie kropel deszczu, płatków śniegu,
– wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opuszczeniem ramion,
– dmuchanie na samochodzik resorowy po trasie wyznaczonej na stole, dywanie lub kartonie,
– dmuchanie do celu.
Tekst: Marta Kołodziejczyk